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Varicose veins (varices)

Are you looking for a sclerotherapy or other varicose vein therapies?

Dr. med. Andreas Franczak (specialist in vascular surgery and visceral surgery) is your specialist in Vienna and masters several medical treatments for varicose veins. This way, the best suitable treatment for your specific situation can be offered.

Ask which is best for you. You will quickly get an appointment.

Varicose veins – cause and development

How do varicose veins develop? Through the expansion of superficial veins – predominantly on the legs. The medical term for varicose veins is varices. When referring to the condition, it is called varicosities. In Europe, every second woman and every fourth man suffers from varicose veins. Every 8th adult is affected by an already advanced chronic varicosity.

The main cause of varicose veins is inherited connective tissue weakness. The following factors can exacerbate varicose vein symptoms:

  • Overweight
  • Excessive standing (e.g., in the profession)
  • Pregnancy
  • Lack of physical activity

Varicose veins – symptoms & complications

Varicose veins often cause no discomfort. If varicose veins cause pain, it is usually expressed through the following symptoms:

  • Leg swelling
  • Feeling of tension
  • Heavy legs
  • Muscle cramps
  • Inflammations
  • Thrombosis
  • Pulmonary embolism
  • Chronic venous insufficiency
  • Open leg

To avoid complications such as pulmonary embolism or chronic venous insufficiency, you should seek proper varicose vein therapy promptly if symptoms occur.

Varicose veins – therapy & removal

There are different medical treatments for varicose veins – with or without surgery. Dr. med. Andreas Franczak can offer you treatment methods that are best for your individual diagnosis.

 

Sclerotherapy/Foam Sclerotherapy

Sclerotherapy is low-risk and minimally burdensome for the patient. Sclerotherapy is suitable for removing the following varicose veins:

  • Branch and spider varices
  • Remaining varices after surgery

Even trunk varicosities can be treated with foam sclerotherapy. However, the recurrence rates here are higher than with other methods. The latest studies showed that the relapse rate (pathological reflux) after foam sclerotherapy of the great saphenous vein (vena saphena magna) is 60% after 3 years.

 

Varicose vein surgery

The traditional treatment method fortrunk varicosities is surgery. The following procedures can be used to remove varicose veins:

  • Crossectomy (ligation and division of the diseased vein and all side branches at the junction to the deep vein)
  • Stripping (removal of the diseased vein using a probe introduced from the inside)
  • To minimize bruising, stripping can be done from the outside (so-called external phlebectomy)
  • Endoscopic fasciotomy (minimally invasive and suitable in advanced stages with ulcer formation)
  • ESPD (Endoscopic Subfascial Perforans Dissection is minimally invasive and ties off perforator veins deep within)

Varicose vein surgery is mostly performed under spinal anesthesia. Additionally, side branches can be removed through small skin incisions.

Compression treatment

If surgery is not a therapy option for varicose veins, elastic wraps or compression stockings can help alleviate symptoms of varicose veins. Temporary compression treatment is also suitable for a few weeks after surgery.

Varicose vein laser treatment

Laser or radiofrequency treatments are less invasive, where the varicose veins are not removed. Instead, the diseased vein is closed endoluminally (from the inside) and remains in the body. The heat application during radiofrequency ablation (RFA) (e.g., RFiTT-Celon) causes the vessel to shrink, sealing the inner walls of the veins and naturally rerouting blood flow through healthy veins. This method is suitable for treating certain forms of varicose veins. Long-term results of laser therapy or RFA show low recurrence rates and a better cosmetic outcome.

Medical treatment for varicose veins with VenaSeal or MOCA

VenaSeal is a varicose vein therapy where a medical adhesive (cyanoacrylate) is sterilely introduced into the vein through a catheter under local anesthesia, closing the diseased vein. The long-term results are similar to those of thermal procedures.

MOCA (mechanochemical endovenous ablation) like Clarivein or Flebogrif is a minimally invasive procedure for treating varicose veins. This is based on ultrasound-guided catheter stimulation of the inner wall of the trunk vein with simultaneous administration of a sclerosing agent.

The advantages of these methods:

  • No heat is applied
  • Skin nerves are not irritated
  • Purely local anesthesia is possible

Autor: Dr. Andreas Franczak, Facharzt für Chirurgie, Gefässchirurgie und Visceralchirurgie

Krampfadern FAQ – Häufig gestellten Fragen

Im Gegensatz zur geläufigen Meinung, können Krampfadern nicht nur ein kosmetisches, sondern auch ein gesundheitliches Problem darstellen. Bei Patienten, die von einer Stammvenen Erkrankung betroffen sind, entwickeln sich mit den Jahren Umlaufstörungen des Blutes in den Beinen. Das Blut, welches nicht ausreichend zum Herzen abtransportiert wird, verursacht eine Reaktion des Bindegewebes, der Haut und der Unterhaut. Nach anfänglicher Schwellung der Beine kommt es mit der Zeit zu Verfärbungen an den Unterschenkeln (frz. purpura jaune d’ocre). Anschließend entwickeln sich durch Versorgungsstörungen des unter Druck stehenden Gewebes Geschwüre an den Unterschenkeln. Da in den erweiterten Venen das Blut  langsamer fließt, können zusätzlich oberflächliche und auch tiefe Thrombosen entstehen.

Sollten die Klappen der Stammvenen gut funktionieren, ist eine Schaumverödung eine berechtigte Behandlungsmethode. Allerdings ist die Verödung bei Patienten, die von einer Erkrankung der Stammvenen oder der Brückenvenen betroffen sind, nicht ausreichend. In 60% dieser Fälle, kommt es innerhalb von 3 Jahren zum Rückfall. Daher ist es wichtig, vor dem Behandlungsbeginn die Funktion der einzelnen Venen durch eine farbkodierte Duplex Untersuchung zu überprüfen.

Unter dem Begriff Krampfadern, wird eine Erweiterung der oberflächlichen Venen (Saugadern), vorwiegend an den Beinen, verstanden.  Eine wesentliche Ursache für dieses Krankheitsbild ist die vererbte Bindegewebsschwäche. Diese Schwächung der Venenwand und der Venenklappen bewirkt einen gestörten Rückfluss des Blutes in die tiefen Venen.

Die traditionelle Behandlungsmethode der Stammvarikosis ist die offene Operation mit Hautschnitten:  Crossektomie und Stripping.  Im Anschluss an die Operation ist eine Kompressionsbehandlung mit Kompressionsstrümpfen der Klasse II für die Dauer von mehreren Wochen indiziert. Deshalb wird im Allgemeinen von dieser Behandlung in den Sommermonaten abgeraten. Bei der modernen Katheterverfahren wird die erkrankte Vene ohne Hautschnitt von innen versiegelt. Durch das Erwärmen der Venenwand bei den thermischen Verfahren wie Laser oder Radiofrequenzablation schrumpft das Gefäß, wodurch das Innere der Venenwände versiegelt und der Blutfluss auf natürliche Weise über gesunde Venen umgeleitet wird. Da die Bildung von Blutergüssen minimal ist, wird eine Kompressionsbehandlung nur für die Dauer von wenigen Tagen durchgeführt. Daher ist diese Behandlung auch im Sommer möglich.

Für die Behandlung/ Entfernung von Krampfadern stehen verschiedene Möglichkeiten zur Verfügung, darunter  verschiedene konservative Maßnahmen (Kompressionstherapie), Verödung (Sklerotherapie), Miniphlebektomie, Lasertherapie, Radiowellentherapie (VNUS- Fast Closure®, Celon®), Cyanoacrylat Klebeverfahren (VenaSeal®),  Mechano-chemische Ablation (MOCA)-Verfahren (ClariVein®, Flebogrif®) und Krampfader-Operationen wie Crossektomie und Stripping, bei welchen die Krampfadern komplett entfernt werden, sowie Perforans- Venen (Brückenvenen) Ligaturen (Unterbindungen). Sollten Sie mit den Katheterverfahren behandelt werden, können Sie unmittelbar nach der Behandlung einer Bürotätigkeit nachgehen. Die europäische Gesellschaft für Gefäßchirurgie (ESVS) empfehlt die minimal invasiven Methoden für die erkrankten Stammvenen als Behandlung der Wahl. Bei diesen Techniken gibt es keine äußerlich sichtbaren Schnitte und Kompressionsstrümpfe werden nur wenige Tage getragen. Welche Behandlung im Einzelfall am besten geeignet ist, hängt von der Art der Krampfadern, vom Schweregrad des Krampfaderleidens, von den Beschwerden und möglichen Begleiterkrankungen ab.  

Varicose veins therapy in Vienna

Do varicose veins cause you pain or other symptoms? Are you unsure whether you should seek a sclerotherapy or other medical treatments for varicose veins?


The practice of Dr. med. Andreas Franczak can be found at Lazarettgasse 16-18 in 1090 Vienna. For quick and flexible appointment scheduling:

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